Początkowo chciałem zatytułować ten wpis „Breaking News„. Mogłoby to jednak sugerować, że coś w module aktualności SharePoint Online się popsuło 🙂 Na szczęście nie jest tak źle. To jedna z tych funkcji, bez których ciężko sobie wyobrazić sprawnie działający intranet. Z zasady prosta, skrywa kilka ciekawych opcji, których możesz nie znać. Dodatkowo moduł zmienia się dynamicznie (jak na standardy SharePoint) i już wkrótce pojawi się kilka ciekawych nowości. Myślę, że kilka rzeczy może Cię zaskoczyć.
Przeszłość
W poprzednich wersjach SharePoint, z aktualnościami był zawsze spory problem. Prosta lista ogłoszeń, nie spełniała choćby średnio zaawansowanych wymagań. Z kolei mechanizm stron publikacji wymagał zawiłej zabawy z układami stron, typami zawartości i mechanizmami prezentacji danych. W większości przypadków kończyło się na różnych hybrydach i niestandardowych webpartach, gdy chciało się uruchomić taką aplikację. Reasumując: nie było różowo.
Teraźniejszość
SharePoint Online (oraz 2019) wraz z witrynami modern przyniósł nowy moduł aktualności. Mimo że relatywnie prosty, to na pewno bardzo potrzebny i oczekiwany. Omawiam go dokładnie w filmie. Tutaj ograniczę się do krótkiego podsumowania podstawowych rzeczy:
- Aktualność to nic innego jak strona modern. SharePoint odróżnia je od pozostałych zapisując w ukrytej kolumnie (Promoted State) wartość 2.
- Gotowy webpart aktualności posiada szereg dodatkowych funkcji. Możesz zmieniać widoki, sortować, filtrować wpisy, a nawet pokazywać je z innych witryn.
- Aktualności są agregowane przez mechanizm Hub Sites, tzn. możesz w prosty sposób prezentować aktualności z podległych witryn.
- Właśnie pojawiły się szablony aktualności. Ich tworzenie stało się dzięki temu jeszcze szybsze i wygodniejsze.
- W prosty sposób możesz wysłać aktualność mailem, a nawet stworzyć newsletter.
- Aktualności znajdziesz na stronie domowej SharePoint i w aplikacji mobilnej. To bardzo ułatwia proces docierania z wiadomościami do właściwych użytkowników.
- Flow udostępnia gotowca obsługującego proces weryfikacji i publikacji stron. Warto z niego skorzystać!
Przyszłość
Już wkrótce pojawi się także kilka nowości. Z tych zapowiedzianych są to:
- Powiadomienia o komentarzach wysyłane automatycznie do autora aktualności.
- Targeting. Możliwość wskazania grupy odbiorców, której będzie prezentowana dana aktualność.
- Witryny autoratywne. Administrator SharePoint będzie mógł wskazać konkretną witrynę, z której aktualności będą traktowane jako priorytetowe.
Brzmi na prawdę ciekawie.
Przykład
Czas na tradycyjny screencast. Zobacz, jak to wszystko wygląda na żywo.
Podsumowanie
Mam nadzieję, że znasz już wszystkie możliwości aktualności. Jestem ogromnym zwolennikiem wykorzystywania pełnego potencjału, który drzemie w narzędziach, z których korzystamy. Ten w przypadku aktualności jest duży. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zamiast prostych wiadomości wykorzystać je do dystrybucji innych kluczowych informacji w Organizacji. Procedury, dokumentacja, baza wiedzy…na pewno wymyślisz coś ciekawego.
Na stronie link YT choć jest prawidłowy to zapewne osadzony jest z błędem bo nie widać obrazu YT tak jak na poprzednich stronach.