Kurs Microsoft SharePoint. Niestandardowe listy

Wiedząc już jak tworzyć listy i przechowywać pliki w SharePoint, prędzej czy później staniesz przed zadaniem stworzenia własnego repozytorium. Wbudowane szablony znakomicie ułatwiają życie i skracają czas przygotowania prostych listy. Nie wszystko da się jednak wykonać z użyciem kalendarza i listy zadań. Co z przypadkami zupełnie niestandardowych list? Jak utworzyć własną listę z dokładnie takimi kolumnami jakich potrzebujesz? Czy jest to możliwe? Na te pytania odpowiem w dzisiejszym odcinku.

Czym jest niestandardowa lista?

Niestandardowa lista to nic innego jak szablon. Tak, tak, nawet niestandardowe listy tworzymy w SharePoint z szablonu. Jest on jednak specjalnie ograniczony do absolutnego minimum, jeśli chodzi o funkcje. Po utworzeniu takiej listy do dyspozycji będziesz miał wyłącznie jedną kolumnę (Title / Tytuł) oraz jeden widok (All Items / wszystkie elementy). Dzięki temu w wygody sposób możesz ją dostosowywać do swoich potrzeb. W tym odcinku pokażę Ci jak tworzyć kolumny. W kolejnym rozwiążemy zagadkę widoków.

Kiedy korzystać z niestandardowych list?

Odpowiedź jest prosta: zawsze, gdy wśród standardowych szablonów nie możesz znaleźć odpowiedniego dla siebie. Oczywiście kieruj się zdrowym rozsądkiem. Jeśli potrzebujesz listy zadań z dodatkowym polem (np. poziom ryzyka), to po prostu utwórz listę zadań i dodaj do niej taką kolumnę. Jeśli jednak, potrzebujesz miejsca do przechowywania np. specyficznych danych finansowych, utwórz i skonfiguruj dla nich niestandardową listę “od zera”.

Jak tworzyć kolumny?

Sposób, który Ci za chwilę pokażę, nie jest najlepszy, ale na pewno jest najszybszy. W dalszej części kursu wprowadzę Cię w temat tzw. Content Types / Typów Zawartości. To one tak naprawdę dzielą i rządzą w królestwie kolumn. Na razie jednak musimy zobaczyć czym właściwie są kolumny i jak je się tworzy. Obraz wart tysiąca słów, dlatego zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu:

Podsumowanie

Zarządzając kolumnami pamiętaj, że:

  1. Każda kolumna musi mieć unikalną nazwę.
  2. Kluczową sprawą jest wybór odpowiedniego typu danych. 
  3. Możesz korzystać z kilku dodatkowych opcji takich jak wymuszenie wymagalności, unikalność czy walidacja danych.
  4. Edycję, usuwanie czy zmianę kolejności wyświetlania kolumn znajdziesz w ustawieniach listy.
  5. Oficjalny opis dostępnych typów kolumn znajdziesz tutaj.
  6. Istnieje maksymalna ilość kolumn, które możesz stworzyć na liście. Nie jest wyrażony konkretną liczbą. Ograniczona jest ilość pamięci zajmowana przez definicje kolumn. Wartość jest na tyle duża, że raczej jej nie osiągniesz. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Do tematu kolumn będziemy jeszcze wracać. Oddzielnych lekcji wymagają tematy takie jak kolumny wyliczane, tworzenie własnych szablonów czy widoki. Tymi ostatnimi zajmiemy się już w kolejnym odcinku. Do zobaczenia!

6
Dodaj komentarz

avatar
1000
2 Comment threads
4 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
Łukasz FalacińskiMagdaMagdaRobert Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

najnowszy najstarszy oceniany
Robert
Gość
Robert

Dzień dobry,
Bardzo fajny kurs.
Mam pytanie – czy istnieje taki mechanizm w SP2013, gdzie wartości danych zapisane są w liście. I teraz chciałbym dodać taką kolumnę, gdzie zadziała mechanizm IntelliSense na podstawie kilku wprowadzonych znaków podpowie mi się skrócona lista np. kontrahentów.
Business case jest taki, aby umieścić bazę w SP bazę kontrahentów i teraz na podstawie tejże bazy taki kontrahent będzie przypisywany do np. umowy (typowe repozytorium umów). Ponieważ tych kontrahentów jest dużo, stąd chciałbym wykorzystać mechanizm znajdowania kontrahenta w ten sposób. Jak można do tego podejść?

Magda
Gość
Magda

Dołączam się do grona osób zachwyconych kursem.
Czy mógłbyś podpowiedzieć jak podejść do tematu utworzenie w sharepoincie kanbana? Wiem, że rozwiązań na rynku jest ileś, ale ja mam potrzebę utworzyć taką “tablicę” na SPO.